måndag 5 november 2007

Vart tog en slät kopp kaffe vägen?


Slank in på en kaffeservering (mossigt uttryck det där!) imorse. Tycker ändå inte att "coffea-house" passar in just på den här lokalen.

Hade svårt att bestämma mig för om miljön var mysig eller inte när jag satt där med min macchiato...... (drack alltid en slät kopp kaffe förr).

Det är ju så trendigt nuförtiden i coffea house-branschen. Känner alltid en viss osäkerhet i den där stunden när jag har klivit över tröskeln och skall göra min beställning. Skall det vara en espresso, cappuccino, latte, macchiato, doppio, freddo eller någonting annat av det rika utbudet? Hjärnan och vanemänniskan säger: en slät kopp kaffe. Men nyfikenheten och trendnisse överröstar och säger: en macchiato. Och då blir det så.... Ja, ja men gott var det!

Frågorna om atmosfär och inredning hängde dock kvar som obesvarade. Är det skitigt och slitet eller är det bara en vass trendnisse som haft leklusten och varit skapande?

2 kommentarer:

Lilla B sa...

Trendputten, alldeles säkert!

Snart kommer en slät kopp att vara nytrendigt. Tänk på husmanskostens inträdande på finrestaurangen.

I obygden där jag bor finns ännu BARA vanligt kaffe på ett fik från femtiotalet men i den lilla uppstickarorten där jag jobbar har nyligen startats en coffea-shop. En mycket liten men följande dagens kaffetrender. Jösses.
Jag ser den från jobbet.

Trendnissinredaren i din kaffeservering har inte varit i min. Det syns tydligt.

thomasmedh sa...

Tar nog en slät kopp nästa gång som ren protest mot trendnisse. Och så blir man ju då själv en trendsättare för nästa modernitet. Man är tidigt ute, så att säga....(hmm?).