onsdag 21 november 2007

Bordet


Det finns tillfällen och det finns platser, vars betydelse är helt avgörande för en människas fortsatta levnad. Jag menar milstolpar, som är vändpunkter, när livet får en ny inriktning.

När vi ser oss själva i backspegeln, gör en tillbakablick över en period, kan vi omedelbart och tydligt få syn på sådana ögonblick eller platser. Men lika gärna framträder de långt senare lite vagt och överraskande inledningsvis. Ändå fullt avgörande i sin betydelse när vi greppat dem. Det hänger på perspektiven.

Bordet här är en vändpunkt. Bilden är tagen en tidig morgon i februari månad år 1980, vid ett tillfälligt besök i Delsbo. Morgonen hade föregåtts av ett långt och intensivt nattsamtal mellan fyra personer. Ja, jag själv hade faktiskt inte sagt ett enda ord, bara lyssnat intensivt. Tog in livserfarenheter och kunskap från ledande personligheter inom omsorgen. En ny dörr hade öppnats..... och jag klev in. Efter tio år.

I dagsläget är jag glad över att bilden finns som ett personligt dokument över en sådan vändpunkt. Men när jag i tystnaden stod ensam vid bordet den där tidiga morgonen, visste jag då att det här skulle komma att förändra livet? Ja, det visste jag. Livet blev aldrig riktigt som tidigare. Det blev rikare.

Inga kommentarer: