söndag 4 november 2007

Läsa böcker


Sjöfolk är kända för att vara flitiga bokläsare - sjömannen läser i genomsnitt 3,3 böcker per månad, vilket innebär betydligt fler än svensken i allmänhet.

Svenska Sjömansbiblioteket, som del av Handelsflottans kultur- och fritidsråd, sörjer för tillgången av litteratur ombord i fartygen.

Så här har författaren och f.d. sjömannen Ove Allansson beskrivit bokintresset:

Läsa böcker
är lika nödvändigt som att andas.
Jag har i decennier rest vattenklotet runt
som sjöman, en av havets arbetare
jag är läsenär, har i dubbel mening
berest världen, läst mig vattenklotet runt
berikat mitt vetande och haft nöje av
reseskildringar, romaner, novellsamlingar,
diktsamlingar och faktaböcker.
Jag avgör själv
vad som är bra böcker, läser inget jag
tycker är skit. Varför ska jag använda
mitt huvud som en slaskspann?


(citatet ur: "Sjöliv"/Ove Allansson, 2006)
(foto: the Tall Ships' Races, Stockholm, 2007)

Inga kommentarer: