tisdag 5 augusti 2008

1 år - 10 bilder i repris











Det är så dags att göra en tillbakablick och en slags sammanfattning - idag den 5 augusti är det ett år sedan jag startade bloggen - Längs kajen - en blogg som kom till efter egen och stor tvekan - "hur-skulle-jag-ha-något-att-berätta". Men positiv uppmuntran från SLOTTSTRÄDGÅRDSMÄSTAREN, vars vackra blogg jag dagligen följer, gav stor inspiration.

Trots att jag från början hade en viss grundtanke med bloggen, om den huvudsakliga inriktningen, har jag funnit under det gångna året, att varierande teman har spretat åt alla möjliga och olika håll. Med facit i hand hade det kanske varit bättre med en mera sammanhållen helhet? Men jag förmår det troligtvis inte.

Jag konstaterar själv att det inte har varit lätt att genomgående finna en röd tråd i inläggen, trots att ambitionen funnits där från uppstarten. Det har mera varit en vandring utan utstakade mål och det har ibland bekymrat mig. Det har varit svårt ibland att ta sig tillbaka till kajen, som fast hållpunkt, en miljö som sedan uppväxtåren i Göteborg och under många år i sjöfartsbranschen har präglat en viktig del av min egen självkänsla och identitet. Kajen, stranden och klipphällen är det gränsland där jag trivs bäst. Härifrån utgår innehållsmässigt också helst utflykterna men gör det åt alla väderstrecken...

Stundtals har jag alltså själv varit irriterad för det spretiga innehållet. Men ju längre tiden har gått så har jag tvingats att acceptera redovisat faktum - valet av bilder och kompletterande texter är ju främst sprungna ur ett personligt inre - ur dagsformen och från vad som f.t. rör sig i egen tanke och känsla.

Det vore förstås idiotiskt att påstå att den yttre omgivande miljön inte spelar in här. Det gör den naturligtvis. Mycket av bildmaterialet är helt enkelt resultatet av vad jag råkade stöta på en viss dag - en bildmässig dagboksrapportering. Valet av material är ändå till syvende och sidst det högst personliga.

I sammanhanget vill jag därför tillägga, att bilderna i hög grad också är tillkomna i ett fåfängt försök att öva uppmärksamheten och ingår samtidigt i ett försök att utveckla det egna seendet, att t.ex. vara tillräckligt känslig för ett visst ljusförhållande eller stämning i omgivningen etc. Kompletterande texter fyller på av pur formulerings- glädje och kärlek till språket, framförallt lyriken.

Här på bloggen firas alltså ettårsdagen den 5 augusti och görs med något så självcentrerat som en repris av några bilder från det gångna året. Samtliga bilder är tagna med en ganska enkel digitalkamera - Sony Cybershot DSC-W70 - "point and shoot".

Det började alltså för ett år sedan med ett fiskande par på en kaj vid Seine - land och vatten - och raden av repriser slutar här med en sommarbild från Rödlöga i Roslagen.

Tills sist - ETT STORT TACK till alla de besökare, som under året har gästat bloggen. Det är stor sak och oerhört inspirerande att känna "den andres" närvaro - någons blick och någons uppmärksamhet - ägnad i en tid då just tiden är bristvara.... STORT TACK!

Varma hälsningar

Thomas

(foto: 2007-2008 Paris, Stockholm, Rödlöga)

5 kommentarer:

Hasse Wester sa...

Jag har följt din blogg och med hjälp av Netvibes så har jag sett när du uppdaterat och direkt klickat in för att läsa dina vackra texter och se dina spännande bilder med mycket ´´egna´´ motiv, både vackra och kluriga. Jag kommer att fortsätta följa dina vandringar längs kajer, båtfärder och reflektioner.
Grattis till det första året Thomas!

thomasmedh sa...

Tack och välkommen med på vandringen också i fortsättningen. Uppskattar din medverkan som läsare i bakgrunden. Attityden till det levande och respekten för tystnaden i en larmande värld är något jag läst av i din egen blogg. Keep going...

Lilla B sa...

Grattis på 1-årsdagen!

thomasmedh sa...

Tack! Nu gäller det att få ettåringen att gå vidare.

CarBoy Films sa...

Vacker!
Kevin
www.carboyfilms.com