fredag 9 maj 2008

Tillbaka vid dammarna








Det är en underbar morgon. Klockan är åtta och jag har lämnat Stockholm, är på väg till arbetet. Försöker skaka av mig oket av gammal vanlig pliktkänsla och följer ett infall - följer stigen ner till dammarna och slås av fågelsången, den intensiva, den mäktiga och öronbedövande. Sedan vattenspeglingarna i de lugna dammarna, den skira växtligheten, blomningen, häggens doft, morgonens friskhet... Det är bokstavligen en slående vacker och underbar majmorgon.

Och intrycken verkar på gestalten. Långsamt, långsamt når stillheten - den som ryms under den febrila och sjudande våraktiviteten - de själsliga rummen. Och stannar kvar under dagen. Ingenting stör. Flera gånger under arbetsdagen försöker jag att ta mig in i arbetsmomenten men efterklangen av den ljusa morgonen dröjer sig kvar, pressar tillbaka tidsstressen, överröstar pliktkänslan...., jag lämnar arbetsplatsen redan vid 14-tiden.

Trevlig helg!

(foto: Ytterjärna, maj 09, -08)

1 kommentar:

YeeMum sa...

Lovely photos

(in any language)