torsdag 29 maj 2008

Götheborg på Stockholms Ström



Stockholm, torsdagen 29 maj:

avspärrningar i innerstaden (Irak-konferensen), trafikstockningar, helikoptrar i luften, tjoande studentflak som bökar sig fram, tjutande brandbilar, kryssningsfartyg i hamnen och salut som brakar loss när ostindiefararen Götheborg kommer till Stockholm.

Man kan inte klaga på vädret - högsommar.

Götheborg och Stockholms Ström....., någonting berör, någonting tilltalande finns i den kombinationen. Om jag uttrycker det milt. Ja, kanske onödigt nyktert.... men så får det stå. Låt stå!

När det i själ och hjärta bränner till....., egentligen.


(foto: Stockholm, 29 maj, -08)

2 kommentarer:

Lilla B sa...

När Ostindiefararen seglade följde jag dagligen rapporterna via deras blogg. Vilket äventyr från första ekstock till saluten i Göteborg. Fick ett mail från en god vän, en kinesiska, som bifogade en bildfil men sig själv sittade i Ostindiefararen i Shanghai.
Jag önskar att jag anmält mig som volontär på någon av seglatsens etapper.

thomasmedh sa...

Ja, skeppet är verkligen ett lyckat projekt. Älskat och beundrat av alla. Det är gott att se henne här i Stockholm under några dagar.