tisdag 7 augusti 2007

Sprickor i tiden


Ms Gertrud Bratt - byggd år 1957, Brügge. I tio år seglade fartyget för svenska rederier - hemmahamn Göteborg. Därefter såldes det till ett chilenskt rederi och omdöptes till Carmen. På en resa 1977 mellan Mazatlan - Guaymas strandade fartyget vid Punta San Ignacia, Mexiko. Efter att ha försökt dra loss fartyget och misslyckats, så lämnades det åt sitt öde. Källa: wwww.faktaomfartyg.se

I blyertsteckningen, daterad augusti 1962, ligger hon vid kajen i Töre hamn, Sveriges nordligaste.

Jag frågar mig vad är det som gör att man träffas av en bild. Blir berörd vid första åsynen. I det här fallet av ett fartyg i en lastningshamn - sågade virkespaket, kajstugor och annan kajutrustning. Många skulle nog stryka under på att det inte är något särskilt med bilden. Den saknar skönhet, kanske bedömare skulle mena.

Bilden berör ändå. Men varför? Vad är det som fångar? Händelser i det förgångna? Reminiscenser ur ett djupminne? Någonting i det fördolda som framträder och blir synligt? Svaret är kanske personligt men inte privat så det stör.

Jag förflyttas i tid och rum - till en annan kajlänga i en annan tid. Midsommarafton 1970 - Masthuggskajen, Göteborg. Innerhamnens kajer bågnar av last för utskeppning. Innan helgen är över har sjutton fartyg passerat och jag har haft med dem att göra allihop.

Jag tränger mig ner en stund mellan virkespaketen och äter min lunch. Rasten är kort men ögonblicken etsar sig in. Det är varmt. Älven blandar midsommarljus och dofter från skog och hav.

Bilden hängde tidigare i ett fönster i Gamla Stan. Den öppnar sprickor i tiden...

Inga kommentarer: