måndag 25 februari 2008

Vår i luften


Det är vår i luften och det är sportlov i staden. Denna dagen ett liv! Och plötsligt sitter de där - lemurerna - som milda och sorglösa soldyrkare. Skulle man ha blivit en lemur istället? Äta massor av frukt och må bra?

Istället sitter jag själv i lysrörets sken och ägnar mig åt en verksamhetsberättelse - knastertorr och sakligt upplysande om oljebrännare, kompressorer och installerade utrymningslarm. Det är först när det handlar om en ny altantrappa som pulsen stiger, om än med ett uns. En lemur skulle aldrig nöja sig med ett sådant futtigt kameralt liv. Imorgon är det jag som skaffar mig ett liv och inväntar soluppgången........, tänkte jag.

Men det blir visst regn imorgon, hela dagen. Stackars lemurer.

(foto: Skansen 25 feb -08, fotograf JH)

2 kommentarer:

Hasse Wester sa...

Jag läste att när Ulf Lundell uppträder på Skansen så börjar lemurerna para sig hej vilt. Jag undrar om det är texterna eller musiken som utlöser detta...

thomasmedh sa...

Att Lundells låtar väcker heta känslor är ställt utan tvivel. Men att dessa passionerade väsen också går igång på riktiga kultklassiker som Bang en boomerang, Gulli Gullan och Snabbköpskassörskan är nog mindre känt. Om Rosen med Arne Quick också ingår i hetslåtarna vet jag inte.