söndag 17 februari 2008

Sjöresa


"Solhettan var kvävande. Jag såg ut över havet och funderade på att gå och sätta mig i skuggan under tältduken och då såg jag hur vattenytan långt in mot land plötsligt mörknade; så blev den vit och sen isgrön under det vita. Vinden närmade sig hastigt och kom snart sval över däcket. Fastlandets smala blådisiga band försvann mer och mer i fjärran.

En man som satt bredvid mig hade en grå reseradio i knäet. Han satt och lyssnade på en tysk frontrapport en stund, sen kom ett par tre marscher, alla lika pampiga, och så fortsatte det med en översikt av läget. Till slut måtte mannen ha tröttnat på den kalla och omständiga rösten, för han började skruva på ratten. Det kom skrap, fragment av tal, sedan plötsligt fulltonigt en rytmisk pianointroduktion och en varm kvinnoröst sjöng, lojt och drömmande:
Good bye
to you, Indian summer."

Sjöresa/Lars Villius 1944

Texten är ett utdrag ur novellen Sjöresa, som jag märkligt nog fick i händerna vid två helt skilda tillfällen under lördagen. Första gången under förmiddagen när jag slumpvis bläddrade mig igenom bokhyllorna vid Kornhamnstorgs Antikvariat. Andra gången helt oväntat också under kvällen hos några vänner. Författaren Lars Villius är ju ändå inte någon man vanligen ramlar över varje dag.... men det ser ju faktiskt nu ut som att en renässans tränger sig på, lokalt åtminstone.

Eftersom denna lite småroliga händelse gav extra färg åt lördagen och ser ut som en tanke (vilken?...hm) är den direktkvalificerad för denna blogg och ger ett tonanslag till medföljande bild. Good bye, to you - for now....

Inga kommentarer: