lördag 1 mars 2008

Viloställen


Ett sent eftermiddagsljus sökte sig in i betongdäckets öppningar i undervåningen.... och jag fann för några hastigt förbiilande ögonblick ett viloställe i det osannolika Kungens Kurva, på väg in i det stora varuhuset.

Martinson talade om människans behov av de rätta viloställena, om att friden måste vara mitt ibland oss, vilket egentligen handlar om vårt andliga behov - "någonting på hjärtats plats måste leda all vila och gång".

Jag kan känna behovet, idag och imorgon, likafullt skyndar jag...., på väg mot nästa mål, i ett tillstånd som varken är upprätt eller ett fall, snarare ett där jag ständigt tar mig fram och söker fotfäste. Idag och imorgon.

Idag landade de första tranorna vid Hornborgasjön, hörde jag. Stanna under den där himlen lite till, tänker jag..., så som jag skulle.

(foto:Kungens Kurva, feb 29 -08)

Inga kommentarer: