tisdag 30 oktober 2007

Regn över tid och rum

Vintertid. Tidig måndagmorgon. Täta regnsjoken kastar hit och dit över åkerfälten. Bilradion pumpar tunga rytmer - Purple rain med Prince & the Revolution. In i husvärmen. Arbete. Arbete. Ihållande regn hela dagen. Framåt mörka kvällen, fortsatt regn. Regn.....

Regn över tid och rum. Gör en resa i tid och rum - åren 1838-39 befann sig Fredric Chopin med sin kvinna, författaren George Sand i Valldemosa på Mallorca. Chopin hade fått sin dom, han var obotligt lungsjuk och sökte rekreation i Mallorcas bergstrakter men vintern 1839 skulle bli ovanligt kall och regnig. Häftiga störtskurar och vindar gjorde deras tre rum i klostret fuktiga och dragiga. Och Chopin hostade och hostade. Trots det lyckades han fullborda alla sina 24 preludier på Mallorca.

Det kanske allra mest kända musikstycket - nr 15, op. 28 - kom efter hans död att bli mera känt under "Regndroppspreludiet".

1 kommentar:

Inkan© sa...

Vackert.
Jag besökte stället på Mallorca en gång för länge sedan.Då sken solen. Jag nattade sedan över i Porto Soller dit jag åkte spårvagn från gamla Soller.! (det var kul)
Och så åkte jag tåg kors och tvärs på ön och gjorde slut på mina pengar efter besök i lilla Inca.
När jag kom hem lånade jag George Sand på biblioteket och läste. DET var en upplevelse!!
Chopin hade jag sedan tidigare samt att min mor gärna spelade honom på sitt piano.