Många av landets cirka 20 mil kajer byggdes för mer än 100 år sedan och har på många håll pga de senaste decenniernas stora förändringar inom hamn- och stuverinäringen kommit att användas för annat än förtöjning av fartyg. Det kommersiella tonnaget anlöper färre och större hamnar.
Likväl kvarstår ett stort intresse för kajernas bevarande. Det har visat sig att landets kommuner nästan alltid vill bevara dem då de utgör en viktig del av städernas historia. Och det lönar sig att sköta dem. Att bygga en ny kaj i Sverige kostar idag ca 150.000 kronor per meter.
Inledningsvis nämnde jag ”annat än förtöjning av fartyg” och det bästa är väl när nya strandpromenader anläggs. De utnyttjas gärna av flanörer och motionärer, som söker sig ned mot vattnet. Flera attraktiva bostadsområden har också byggts där hamnkranar en gång svängde sina armar över fartygens lastrum. För den lyhörde berättar kvarlämnade pollare och kajringar sin historia, eftersom luckgasten har gått hem för länge sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar