tisdag 4 februari 2014

Bländande färg




Jag medger att jag aldrig någon gång tidigare har sagt eller tänkt något uppskattande om graffiti, dess uttryck eller närvaro i det offentliga rummet. Förfulande och störande är bara två av de omdömen som använts för att förkasta företeelsen. 

Men numera? Fan tro’t…., en omsvängning tycks vara på gång. Det känns plötsligt fullt möjligt att förflytta de personliga gränserna. Och orsaken till denna högst personliga förvandling är det imponerande och skapande arbete som äger rum vid Art Lab i Gnesta.

Gnesta målarvägg, där graffitimålarna håller till, målas om, målas över och målas om igen i en ständig ström. Jag går dit ibland, betraktar väggen och tar intrycken med mig. Och jag är djupt imponerad av engagemanget, passionen och resultaten. Här handlar det om färg, om ett starkt flöde av bländande färg i fullständigt kaos eller av mer eller mindre tuktad art. Och det här är färger, färger, färger jag efterlyste häromdagen… 


(foto:©Längs kajen, Gnesta)  

Inga kommentarer: