lördag 1 juni 2013

Andrum



Jag tror att många av oss kan se, att vi åtminstone delvis rör oss i cirklar, återkommer gång efter gång till utvalda platser, som av någon anledning fått särskild betydelse. I försommartid återvänder jag år efter år till en sörmländsk gårdsslänt där gullvivorna blommar i riklig mängd. För mig är försommartiden aldrig så vänlig och ljuv som just här i en ålderdomlig gårdsmiljö med plats för själen.., "där lugnet är beständigt, i den tid som ännu är".
Under den gångna veckan publicerade DN en underbar dikt, som jag tror träffade en allmän längtan efter just ett sådant andrum.
Finns någonstans en plats
med stora vidder, ljus och
värme
Blommande äppelträd
vars grenar rörs av milda vindar
Med ett litet rum för själen
dit bara jag kan hitta
Avskilt, med betagande utsikt
och utrymme för drömmar
Där lugnet är beständigt
och oron viker, som dimma
Där tänkta tankar vilar
i den tid, som ännu är
Svenarne Jansson, Sundsvall  
(foto:©Längs kajen, Sörmland)

1 kommentar:

Katta sa...

Underbar dikt och bild! Min längtan går till Jämtland...