söndag 20 november 2011

Äppelfröjd



Jag har i kväll fått ett fantastiskt roligt och omtumlande besked, mitt bidrag - bilden "äppelfröjd" - har vunnit omröstningen i Slottsträdgårdsmästarens fototävling!

Det är med stor glädje som jag här vill tacka alla som har röstat fram bilden. Som stolt vinnare tycker jag att det är jätteroligt att så många gillade äppelträdet och jag vill naturligtvis också tacka idésprutan, eldsjälen och initiativtagaren Slottsträdgårdsmästaren Hasse Wester för hans initiativ till återkommande fototävlingar. För en amatörfotograf, som jag själv, känns de precis så där avslappnat lekfulla, opretentiösa och lagom allvarliga, för att locka fram lusten att deltaga. Och nog ryms där också en smula prestige i det lekfulla allvaret. Tack, Hasse!

Bilden "äppelfröjd" är tagen en morgon ute vid Tullgarn där dimman hade svept in landskapet i grått, grått, grått. Tystnaden och poesin i den engelska slottsparken i morgondimma är magisk och denna morgon, när dimsjoken ömsom tätnade och lättade, uppenbarade sig plötsligt ett lysande rött äppelträd i parken…., pang där var bilden. Och glädjen!

Jag älskar de knotiga och åldriga träden ute vid Tullgarn, de är väldiga och särskilt magnifika när de nu efter lövfällningen står nakna och spretande mot skyn.

Tack, än en gång!

/ Thomas



(foto:©Längs kajen, Tullgarn)

10 kommentarer:

slottsträdgårdsmästaren sa...

Grattis ännu en gång. Bilden är verkligen magiskt vacker och jag vet hur vackra Tullgarns marker kan vara. Det blev också tre dimbilder som toppade i år. Allébilden från Tullgarna var också magisk på sitt sätt. Vi håller kamerorna igång året runt Thomas. Minns dina bilder från förra året då snön lagt sig på Djurgårdens gula lövverk.

thomasmedh sa...

Ja, fjolårets första snöbilder blev ju något av ett signum för den långa och snötyngda vintern. Den första snön föll redan i oktober över Stockholm. I år är det tydligen istället dimmorna.

Rogarden sa...

Hej och ett stort eftergrattis! Nu som först såg jag vinnarbilden och den är verkligen helt fantastisk!

thomasmedh sa...

Bugar och tackar å det hjärtligaste!

Möllebacken sa...

Grattis till vinsten! Den bilden var en given vinnare, röstade självklart på dig! kul att hitta din blogg.
Vilka underbara bilder, måste ta mig tid att kika igenom den.
Ha det gott!
Pella

thomasmedh sa...

Tackar, tackar,ibland får man tydligen till det och det är förstås riktigt, riktigt roligt! Titta gärna runt, i år har nog en hel del bildmässigt handlat om hav och skärgård.

billan sa...

Grattis till vinsten! En mycket vacker bild.....även jag minns dina fantastiska snöbilder förra året.
Jag brukar titta in här då och då, alltid lika trevligt.
Må så gott och njut av ditt fina pris tillsammans med "slottis"!

thomasmedh sa...

Hej Billan, vad roligt med en hälsning!Tack för dina vänliga ord. Ja, nu har ju slottis offentligt lovat att öppna plånboken så jag tror att det blir väldigt trevligt.

slottsträdgårdsmästaren sa...

Jag brukar hålla vad jag lovar...!

thomasmedh sa...

Jodå, det tror jag fast och visst, tror också på ett trevligt möte.