söndag 27 december 2009

En vänlig grönska


Här och nu ett sommarinlägg - ett fönster som vetter mot somrig grönska - i denna juletid, med hela landsbygden täckt av den vitaste snö hemmavid.

För vad göra med en längtan, som inte så lätt låter sig stillas? Och med en sommarbild, som tränger sig fram ur en vänlig grönska?

Jag släpper tanken fri, lämnar den snövita iskylan för en stund, drömmer mig bort och följer sommarvindens stråk en bit över fälten, med hjälp av Harry Martinson, .....

...., för sommaren var också Harry Martinsons årstid framför de andra (och hans texter om sommaren skrevs ofta under vintermånaderna - som både protest och bejakelse):

/..../

.... och mitt i åkern finns ett stenrös.
Sommaren hänger ut sin solluft därute
och fälten rör sig skönt och skimmergrant

åt alla håll för vindens ande.


/ H. Martinson, Landskap, Gräsen i Thule


Och jag dröjer i stenröset...., vill jag.

(foto: Längs kajen, Sörmland)

Inga kommentarer: